"femmorna" upp sin flashmob på Ölands Köpstad.
I skapandet av dansens koregrafin har eleverna varit delaktiga,
och budskapet är inspirerat av spelvärldens rörelser.
"flashmob, grupp människor som samlas på en offentlig plats och utför en i förväg bestämd och synkroniserad händelse."
Det kan röra sig om flera personer som plötsligt brister ut i sång eller utför en dans inför förvånade förbipasserande. Efter handlingen upplöses gruppen snabbt. En flashmob organiseras exempelvis via medier och kan ofta få spridning via bilder och filmsekvenser.
En organiserad flashmob ägde rum första gången 2003 i New York, men liknande aktioner har förekommit tidigare, bl.a. inom ramen för happenings och performancekonst. Metoden har på senare tid även kommit till användning i reklamsammanhang och för olika typer av protestaktioner.
Kursplanens syfte i ämnet idrott & Hälsa 4-6
Fysiska aktiviteter och en hälsosam livsstil är grundläggande för människors välbefinnande. Positiva upplevelser av rörelse under uppväxtåren har stor betydelse för om vi blir fysiskt aktiva senare i livet. Att ha färdigheter i och kunskaper om idrott och hälsa är en tillgång för både individen och samhället.
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att planera, genomföra och värdera olika rörelseaktiviteter. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och respekt för andra.
Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
I årskurs 4–6 Central innehåll i Lgr11
- Takt och rytm i danser och rörelser till musik.
- //Stefan Boklund, idrottslärare 4-6 Smaragdskolan.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar